Kierunkowskaz dla biznesu
Sens statystki
Czasem trudno jest się połapać w tych wszystkich liczbach, wykresach i analizach, których wymaga od czasu do czasu efektywne funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jednocześnie są one niezbędne do orientacji we współczesnym świecie informacji i nowych mediów, które interferują z naturalnymi dla ekonomii zjawiskami zakupowymi. Przy ogromnej innowacyjnej konkurencyjności globalnego rynku nie możemy już liczyć tylko i wyłącznie na dostarczanie produktów i usług odpowiadających potrzebom i wymaganiom klientów. Utonęły by one w zalewie informacji, generowanych nieustannie przez zespoły marketingowe, dlatego zawsze potrzebna jest szczególna, interesująca promocja oparta na pomyśle, która pozwala na dotarcie do klienta. W tym właśnie mogą nam pomóc badania opinii: nie tylko pozwolą nam przygotować sam produkt lub usługę, ale również wskażą drogę dla potencjalnej kampanii marketingowej.
Badania opinii dla firm
Przy odpowiednio prowadzonych badaniach opinii jesteśmy w stanie dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy, które pomogą nam sprzedać produkt idealnie dopasowany do klienta w sposób maksymalnie dla niego atrakcyjny. Dobrze przeprowadzonego projektu badawczego praktycznie nie sposób wykonać własnymi siłami – wynika do z wymogów wpisanych w samą działalność badawczą. Zatrudnienie zewnętrznej firmy pozwala zachować podstawowe zasady obiektywizmu oraz rzetelności. Aby móc mówić o udanych badaniach opinii, musimy mieć dostęp do naprawdę dużej ilości danych, potrzeba więc umiejętności ich gromadzenia oraz przetwarzania. Potrzebne są również odpowiednie umiejętności analizy i interpretacji zebranego materiału. Na szczęście w przypadku zewnętrznego podmiotu badawczego nie musimy się tym wszystkim martwić, gdyż dobry zleceniobiorca posiada wymagane oprogramowanie oraz profesjonalny zespół specjalistów. Dokonując wyboru współpracowników odpowiedzialnych za prowadzenie badań warto wziąć pod uwagę to, czy posiadają własne aplikacje komputerowe do badań. Takie oprogramowanie pozwoli w dużej mierze spersonalizować projekt, tak żeby dokładnie odpowiadał naszym potrzebom. Informacje i wnioski to jednak nie wszystko co może nam dać badanie opinii. Pozwala ono również na stworzenie u klientów poczucia zaangażowania w markę. Na czym to polega?
Budowanie zaangażowania
Bardzo często jest tak, że produkt, usługa lub aplikacja, którą chcemy wprowadzić do obiegu jest wcześniej testowana na wąskiej grupie użytkowników. W przypadku programów, aplikacji czy gier nie wyobrażamy sobie innych możliwości – sprawdzenie działania czegoś na własnym polu nijak ma się do realnego doświadczenia konkretnych klientów. Jest jednak jeszcze jeden aspekt takich testów: lubimy to, co już znamy. Osoby biorące udział w badaniach opinii znacznie chętniej sięgają po produkty, o które je pytano. Co więcej, okazuje się, że znacząco wpływa to na rozpoznawalność marki. To dość proste i logiczne, kiedy się nad tym zastanowić. Takie badania są dla naszych klientów przede wszystkim znakiem realnego istnienia marki i jej działania w świecie, daje im również poczucie namacalnego kontaktu oraz pewnego wpływu na to, co się dzieje na rynku produktów i usług. Na tego typu zarządzaniu zaangażowaniem opiera się większość marketingu związanego z nowymi mediami. Wychodzi się do klientów i licząc na ich odzew. Odpowiednio przeprowadzona kampania jest w stanie nawet przewidywać przyszłe konflikty i negatywne opinie oraz je niwelować zanim jeszcze zaistnieją. Tak naprawdę to nie chcemy żyć w sterylnym świecie, gdzie wszystko co nas otacza posiada 10 gwiazdek na 10 możliwych do zdobycia. Żeby produkt czy usługa mogły uchodzić za rzetelne, potrzeba im również kilku minusów. Badania opinii dają nam rodzaj bezpośredniego kontaktu, pomagają w wyjściu na zewnątrz i uzyskaniu odpowiedniego oglądu. Dzięki poczuciu zaangażowania, klienci odzwierciedlają nasze działania i również starają się do nas trafić.