Kilka ważnych informacji zanim przystąpisz do badania kompetencji
Kompetencje pracowników są istotnym źródłem sukcesów odnoszących przez poszczególne firmy. W celu maksymalnego wykorzystania potencjału pracowników, warto zwrócić uwagę na zarządzanie kompetencjami zawodowymi. Nowe wyzwania, które pojawiają się przed firmami, skłaniają do podejmowania istotnych działań w obszarze badań kompetencji, co umożliwia właściwe dobranie pracowników, a następnie maksymalne zastosowanie ich wiedzy, umiejętności i doświadczenia w postawionych przed nimi wyzwaniach zawodowych
Czym są kompetencje?
Prowadzenie badań w obszarze kompetencji, jest odpowiedzią na zjawisko globalizacji gospodarki, rozwój technologii, a także zwiększenie konkurencyjności. Przez kompetencje należy rozumieć ogół dyspozycji w zakresie:
- wiedzy;
- umiejętności;
- cech;
- postaw
Każda z tych dyspozycji powinna pozwalać wykonywać pracownikowi powierzone zadania na odpowiednio wysokim i satysfakcjonującym poziomie. Można powiedzieć, że dyspozycje danego pracownika powinny pozwolić mu na zachowanie się w określony sposób.
Jakie kompetencje mogą podlegać pod badanie?
Jeżeli kompetencje pracownika, jest zgodne z postawionymi oczekiwaniami, to mówi się, że pracownik dysponuje pożądanymi kompetencjami. Można dzielić na rozmaite grupy, można wśród nich wyróżnić:
- kompetencje firmowe- etyka i wartości, identyfikacja z firmą, budowanie sprawnej organizacji;
- kompetencje profesjonalne- delegowanie, planowanie, przywódców, motywowanie;
- kompetencje społeczne- samodzielność, komunikatywność, podejmowanie decyzji.
Przykładowe cele badania skupionego na kompetencjach pracowników
Decydując się na przeprowadzenie procesu badawczego zorientowanego na kompetencje, można:
- wskazać kompetencje pożądane w najwyższym stopniu;
- sprawdzić poziom realizacji kompetencji przez pracowników;
- porównać kompetencje kandydata na dane stanowisko z pożądanymi kompetencjami;
- pozyskać wiedzę na temat czynników oddziałujących na sukces pracowników, jak i całej organizacji.
Dlaczego warto zdecydować się na badania kompetencji?
Jednocześnie wyniki takich badań mogą posłużyć do planowania strategii rozwojowej tak całej organizacji, jak i poszczególnych pracowników. Dzięki wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi można przeprowadzać skuteczne badania, których wyniki można zastosować w przyszłych rekrutacjach, jak i w podnoszenie kompetencji zatrudnionych pracowników. Warto pamiętać, że umiejętne zastosowanie kompetencji pracowników podczas realizacji strategii rozwojowej, pozwoli na osiąganie wyznaczonych celów wraz ze wzrostem swoich pracowników.