Segmentacja rynku w branży FMCG
FMCG to branża produktów szybko zbywalnych, najczęściej produktów spożywczych oraz środków czystości. Ze względu na ich niską cenę, producenci zazwyczaj zajmują się wytwarzaniem kilku różnych typów artykułów, kierowanych do konkretnych grup konsumentów. Aby jednak rzeczywiście były one skierowane do odpowiedniej klienteli, niezbędne jest prawidłowe wykonanie segmentacji rynku. Na czym ona polega i dlaczego w branży FMCG jest kluczowa?
Czym jest segmentacja rynku?
Segmentacja rynku polega na podzieleniu klientów na kilka grup w oparciu o różne kryteria m.in. takie jak wiek, płeć czy zainteresowania. Pozwala to na efektywniejsze budowanie komunikacji marketingowej, a tym samym zwiększenie wolumenu sprzedaży. Segmentacja rynku jest również konieczna, aby tworzyć efektywne przekazy reklamowe.
Segmentacja rynku niezbędna do znalezienia niszy
W branży FMCG konkurencja jest naprawdę duża, dlatego też znalezienie niszy może pozwolić marce na wypracowanie szybkiej przewagi konkurencyjnej. Aby jednak taką niszę znaleźć, kluczem jest przeprowadzenie segmentacji rynku oraz dokładne poznanie potrzeb klientów. Te ostanie można rozszyfrować dzięki przeprowadzeniu ankiet online prowadzonych za pośrednictwem platformy Badanie Online.
Tworzy ją panel ponad 150 tys. ankietowanych, którzy zostali podzieleni ze względu na kryteria demograficzne, psychologiczne oraz ekonomiczne. Dzięki temu badanie jest lepiej targetowane i firma może uzyskać rzetelne informacje niezbędne do prowadzenia dalszych działań.
Testowanie koncepcji produktu
Większość firm branży FMCG, zanim wprowadzi produkt na rynek, dokonuje szeregu testów mających pokazać, czy rzeczywiście ma on potencjał. Platforma Badanie Opinii również znakomicie sprawdza się do tego celu, gdyż można stosować ją właśnie do badania koncepcji produktów oraz opakowań.
Firma może sprawdzić, jak wśród potencjalnych klientów produkt został odebrany oraz co ewentualnie zmienić, zanim trafi on na rynek. To dla firm FMCG potężne narzędzie, dzięki któremu mogą uniknąć błędów polegających na niesprostaniu oczekiwaniom klientów, a tym samym strat finansowych.
Badanie elastyczności cenowej
Po dokonaniu segmentacji rynku, znalezieniu niszy oraz opracowaniu koncepcji artykułu, producent powinien też sprawdzić, ile będą za niego w stanie zapłacić potencjalni klienci. To również kluczowa informacja, gdyż pozwala na osiągnięcie najwyższych możliwych zysków i odpowiednie pozycjonowanie produktu pod względem ceny w komunikatach reklamowych.
Segmentacja rynku to narzędzie bez którego nie mogą obyć się marketerzy pracujący w branży FMCG, pozwala bowiem na znalezienie nisz oraz ich właściwe zagospodarowanie.